Káles: Ministerstvo zase perlí, stanovuje počet kuchařů podle počtu porcí

Počet zaměstnanců ve školní kuchyni by se podle ministerstva školství měl řídit počtem uvařených porcí. Vzniká tak další ministerská tabulka, která bude školám něco diktovat. Po pamlskové vyhlášce je to další zbytečná regulace z dílny tohoto úřadu, kde očividně něco nepěkného řádí.

Jak si jinak vysvětlit, že na ministerstvu vznikají takto hloupé nápady. Lze předpokládat, že další na řadě bude tabulka, která bude stanovovat počet zaměstnanců úklidu školy podle počtu spláchnutí záchodů. Ministryně školství a její úředníci totiž pravděpodobně usoudili, že bez tabulek a striktních předpisů bude všechno fungovat mnohem hůře. Ředitelé se postupně stanou spíše takovými školníky, o ničem nebudou rozhodovat.

Stanovovat počet zaměstnanců jídelen podle počtu uvařených porcí nemůže být myšleno snad ani vážně. Přece každá školní kuchyně je jinak vybavená a stavěná, v každé se vaří něco jiného a každý zaměstnanec je jinak výkonný. Socialistický pohled na svět, že vše bude nejlépe fungovat, když bude řízený z jednoho centra, začíná ovládat naše ministerstvo školství.

Jenže vedení školy má přece k zaměstnancům a studentům blíže než politici a úředníci a určitě ví mnohem lépe, kolik zaměstnanců je na kterou činnost potřeba. Navíc vedení školy je poté odpovědné studentům a jejich rodičům za kvalitu jídla, které si objednávají.  A věřte, že žádný ředitel školy nezaměstnává byť jen jednoho kuchaře navíc, zdravý rozum a jeho rozpočet by mu to nedovolily. Byly by to přece vyhozené peníze.

Ředitel má mít možnost opravdu školu vést a směrovat, být za její výsledky odpovědný. Proto nechme na něm, kolik lidí na které pozici zaměstná a jak bude ve škole hospodařit.

Josef Káles,
místopředseda Svobodných,
zastupitel města Chrudim

P.S.: Nicméně možná by to mohla být inspirace pro stanovení počtu úředníků. Když za První republiky obsluhoval jeden úředník 140 občanů a dnes obsluhuje 40, mohli bychom množství úředníků navázat na počet obyvatel a vrátit jejich stav na úroveň, kdy jsme patřili mezi nejbohatší země světa. Určitě by pak vznikalo méně takto hloupých vyhlášek. 

Ohodnoťte článek:

(1 hlas)

Na toto téma jsme napsali

Pajonk: Obědy do škol jsou jen populistické výroky

Zrušme Ministerstvo školství, nechme tam deset úředníků, aby přerozdělovali pouze ty peníze, které do toho školství dáváme, a dávali je žákům a rodičům.

Petrík: Jak ukončit neustávající školní reformy?

Proč školství trpí neustávajícími reformami? Proč je neustále tolik rodičů nespokojených s nabídkou vzdělání? Jedinou možností jak ukončit neustávající školní reformy je postupně odstraňovat centrálně zavedené nesmysly a předávat více kompetencí jednotlivým školám. Ať si rodiče rozhodnou, jakou školu chtějí pro své děti.

Zálom: Ponechme v přístupu na střední školy svobodu volby

Podle vedení krajů se na střední školy dostává až příliš mnoho studentů. Krajští politici tedy chtějí omezit přístup uchazečů na střední školy prostřednictvím centrálně řízených přijímaček. Na střední školy se tak mají dostat jen „chytřejší“ děti.

Kubec: Orbánova škola – vzdělání v zajetí ideologií

V Maďarsku zakázali genderová studia – oficiálně z důvodu malého zájmu o daný obor; prakticky i dle vyjádření dalších maďarských vládních představitelů z důvodů ideologických – konzervativní vládě se Gender studies nelíbí. Pro jedny jde o „hlas rozumu“, pro druhé jde o „narušení akademických svobod.“ Problém je ve státním školství jako takovém a řešení je ve svobodě vzdělávání.